Hero

Kategori: Allmänt

Tänkte att det är dags att skriva Heros presentation! Hero är ett halvblod som är 5 år, runt 167-168 i mankhöjd, väldigt grön och orutinerad. Han har inte gjort någonting innan han kom hit så jag vet inte alls var han befinner sig i utbildningen. Han är efter hohenstaufen 2 , som är en dressyrhingst. Jag har som sagt tidigare haft hans äldre syster när hon var unghäst, och på sätt och vis är dom rätt lika. Dom har samma ansikte och är båda långbenta och högresta,  dock är Hero aningen lugnare än sin storasyster (än sålänge hehe, får se hur det är när han ska börja ridas..). Som många andra dressyrhästar som är avlade för att prestera är dom, hm, aningen pigga. Eller rättare sagt känsliga och lite på tårna. Heros syster var iallfall mer "spökig" så att säga, man fick alltid passa sig runt henne. Hon kunde se spöken överallt och blev helstirrig över en vindpust i fel riktning i princip. Det fanns en anledning till att jag bröt foten på 3 ställen när jag hade henne .. :----) Hero är lika vaken som henne på ljud, rörelser osv, men har inte dom reaktionerna som hon hade (dvs han hoppar inte upp i luften och skiter ner sig, stegrar,  skenar iväg eller något sånt, peppar peppar) . Han är mer avvaktande, vilket jag tycker är bra! Man börjar ju bli gammal och seg och det börjar göra rätt ont att slå sig hehe. Så det är rätt skönt att han är lite mer laid back, passar mig utmärkt! Min plan med Hero är börja från scratch, så att jag vet att han inte missar något. Så än sålänge har han fått besöka ett ridhus för första gången, haft täcke, sadel och träns på sig. Har även börjat introducera uppsittningen och hängt lite på han.  Allt detta har han skött med bravur, inga sammanbrott än sålänge, tummen upp får han! Nästa steg nu är att introducera tömkörningen och befästa kommandon så jag kan känna mig trygg när det är dags att sitta upp. Alltid en fördel att veta att hästen går att stanna och svänga med innan man hoppar upp hehe.. Min tanke med Heros utbildning är inget storartat, han ska ha en stadig grund att stå på och vara van vid det mesta. Det var väl det jag kom på just nu om killen! Hoppas ni ser fram emot att följa hans resa lika mycket som mig! 
 
Här var han inte stor minsann, plutten! 
För 1 vecka sen, tillsammans med min stallägare!  
Kommentera inlägget här: